Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα γιαννης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κωνσταντίνος Κανναβός: Μύηση στην Φιλική Εταιρεία



ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΝΤΥΜΕΝΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ


Πρώτος από όλη τη Ναυπακτία και τα χωριά στα Κράβαρα, μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία ο Κωνσταντίνος Κανναβός μαζί με τους: Γ. Παπαβιέρο, Π. Δεσποταίο, Γιάννη και Κίτσο Ποντήρη. Τους μύησε το 1818 ο ευνοούμενος του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Γρηγορίου Ε΄, ηγούμενος της Μονής Αγίου Δημητρίου, Δαμιανός.

Κατόπιν ο Κωνσταντίνος μύησε και τον πατέρα του Κανναβογιάννη στη Φιλική Εταιρεία, ο οποίος ως φανατικός πατριώτης και παρά την ηλικία του, έτρεχε και κατηχούσε πολλούς εμπίστους φίλους του στα σχέδια της Φιλικής Εταιρείας.
Στη συνέχεια μυήθηκαν και οι υπόλοιποι Κανναβαίοι και αγωνίσθηκαν και πέθαναν για την απελευθέρωση της πατρίδας τους, όπως παρακάτω αναλυτικά για τον καθένα θα γράψουμε. Αυτές οι περιοδίες του Κανναβογιάννη έβαλαν σε υποψίες τους Τουρκαλβανούς, που ήθελαν να τον σκοτώσουν γιά πολλούς λόγους και χωρίς την άδεια του Αλή Πασά.
Όμως ήταν πολύ δύσκολο πράγμα, γιατί είχε φροντίσει να ενημερώνεται και να προστατεύεται από τους αδελφοποιτούς, ώστε να διατηρεί πλήρη έλεγχο του χώρου του και μάλιστα ήταν η μοναδική περιοχή τότε, που δεν τολμούσε κανείς να κάνει κλεψιά ζώων, ενώ την εποχή αυτή στην Ελλάδα η ζωοκλοπή ήταν συνηθισμένο φαινόμενο.

Επί πλέον με αυτές τις μετακινήσεις που σκόπευαν να μυήσουν τους συμπατριώτες του και να προετοιμάσουν την εξέργεση κατά των Τούρκων, συνετέλεσαν στη εξάντληση του γέρικου σώματός του.
Τον χειμώνα του 1818 λίγους μήνες μετά την μύηση του Κωνσταντίνου ως "Φιλικού", εμφανίσθηκαν και εγκαταστάθηκαν στις καλύβες των Κανναβαίων στη θέση "Κελί" τρείς-τέσσερις καλόγεροι με τον "Ηγούμενό" τους.
Το θρησκευτικό αίσθημα των ραγιάδων την εποχή εκείνη ήταν πολύ βαθύ και σεβόντουσαν απεριόριστα το ράσο. Έτσι κανείς δεν διερωτήθηκε ποιοί ήταν αυτοί οι καλόγεροι.
Ο Κανναβογιάννης ενημερώθηκε από τους τσοπάνηδες την Ανοιξη που πήγαν στα ποιμνιοστάσια και τα βρήκαν κατειλημμένα, με τη πρόφαση να κτίσουν Μοναστήρι. Τους είπε ότι δεν είναι κατάλληλος ο χώρος, αλλά στην επιμονή τους να μείνουν, επέτρεψε να μαζευτούν σε ένα κελί και να αφήσουν τις άλλες "ταράτσες" όπως τις έλεγαν στους βοσκούς.

Κανναβογιάννης: Η επίσκεψη του Αλή Πασά στην Άνω Χώρα



Έτσι κάποια στιγμή ο Αλή πασάς έστειλε επιστολή στον Κανναβογιάννη να πάει στα Γιάννενα να τα πουν. Εκείνος, φυσικά, αρνήθηκε να πάει, προφασιζόμενος ότι είχε ποδάγρα, γνωρίζοντας τον χαρακτήρα του πασά και το πάθημα του αδελφού του Αναγνώστη.
Το 1817 περίπου, ο Αλή πασάς περιόδευσε την Στερεά Ελλάδα, οπότε επισκέφθηκε και την ορεινή Ναυπακτία, με το αναπαυτικό του φορείο που το κρατούσαν τέσσερις άνδρες της φρουράς του. Όταν πήγε και στην Άνω χώρα, κοίταξε καλά το χωριό και σταμάτησε να θαυμάσει το επιβλητικό τριόροφο μέγαρο των Κανναβαίων.

Τότε τα περισσότερα σπίτια ήταν χωμάτινα γιατί ο κόσμος κινδύνευε από τους κατακτητές και λεγόντουσαν ταράτσες. Μόνο λίγο σπίτια ήταν λιθόκτιστα, κάποιων αρχόντων. Ρώτησε λοιπόν ο πασάς σε ποιόν ανήκει αυτό το όμορφο σπίτι. Δικό μου, απάντησε ο Κανναβογάννης. Και εκείνο εκεί πέρα; Δικό σου, απάντησε ένας άλλος συντοπίτης του Κανναβού, πράγμα που ενθουσίασε τον πασά και διάλεξε να διαμείνει σ΄ εκείνον.
Τρόμαξαν οι Κανναβαίοι που είδαν να κάθεται δίπλα τους ο πασάς και σε έκτακτη σύσκεψη αποφάσισαν να ετοιμασθούν γιά πόλεμο, φέρνοντας τον στρατό του γιού του, Κωνσταντίνου, κοντά και με τη πρόφαση να φυλάξουν τον πασά. Συγχρόνως έδιωξαν τις γυναίκες τους μακρύτερα και έλαβαν πολλά άλλα μέτρα.

Ο Αλή πασάς πρίν φύγει όμως, πήρε αγκαζέ τον Κανναβό και ζήτησε να δει το σπίτι του, αλλά θύμωσε όταν είδε τό τριόροφο άδειο. Οι δικαιολογίες ότι οι γυναίκες τους είχαν κουβεντολόϊ και δεν τον περίμεναν, επαλήθευσαν τις υποψίες του πασά. Ειδοποιήθηκαν και επέστρεψαν ο Γιώργος και ο Αντώνης που δεν φαντάσθηκαν την μεγάλη τιμή, να έρθει ο πασάς στο σπίτι τους, αλλά και οι γυναίκες που, χολωμένος τάχα ο Κανναβογάννης τίς μάλωσε.

Έφυγε ο πασάς με μίσος για τα μέτρα που έλαβε ο Κανναβογιάννης.
Η επίσκεψη αυτή συνετέλεσε στην αύξηση του γοήτρου του Κανναβογιάννη στη Ναυπακτία, αλλά είχε και μιά αρνητική επίπτωση στην οικογένεια. Για πρώτη φορά διαιρέθηκε η οικογένεια, που κάποια μέλη της, διαφώνησαν με την πολιτική του ριψοκίνδυνου Κανναβογιάννη, όπως ο Γιώργος και ο Αντώνης ο οποίος έφυγε και έκτισε δικό του σπίτι πίσω και δεξιά. Ήταν συντηρητικοί και πολιτικότεροι, γι' αυτό δεν ήθελαν να διακυνδυνεύσουν τις οικογένειές τους. Επίσης μοιράσθηκε και η περιουσία τους, που μέχρι τότε ήταν κοινή.

Αναγνώστης Κανναβός: H δολοφονία του



ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΝΝΑΒΟΥ 

Αμέσως μετά την ανατίναξη οι Κανναβαίοι πολιόρκησαν το γειτονικό σπίτι που κρύβονταν οι υπαίτιοι από την αντίζηλο οικογένεια Σ. Επίσης έφθασαν σε βοήθεια όλοι οι φίλοι τους και ο ντόπιος στρατός τον οποίο διοικούσε ο Κων. Κανναβός, πατέρας του φονευθέντος Γιαννάκη. Στό τριώροφο αυτό αρχοντικό διέμεναν και οι τρείς (3) τότε οικογένειες των Κανναβαίων.

Ο γερο-Αναγνώστης ζήτησε και την βοήθεια του κλεφτοκαπετάνιου της Κοζίτσης, Γ. Πηλάλα. Μόλις ξημέρωσε, οι Κανναβαίοι ζήτησαν την παράδοση των κρυμμένων δολοφόνων, ενώ συγκέντρωσαν κλαδιά μπροστά στο σπίτι τους απειλώντας να τους κάψουν. Το αρβανίτικο τάγμα δεν αναμίχθηκε στη διαφορά των δύο αυτών οικογενειών. Η αντίζηλος όμως οικογένεια Σ. είχε φροντίσει να ανοίξει και δεύτερο υπόνομο για να διαφύγει σε ώρα ανάγκης, πράγμα που προσπάθησε να κάνει, αλλά τούς αντιλήφθηκε ο στρατός, τους κατεδίωξε στο ρέμμα Κάκκαβος και τους εφόνευσε πλήν ενός που διέφυγε.
Κατάλαβε πλέον ο κοτζαμπάσης Αναγν. Κανναβός ότι έπρεπε να λάβει δραστικά μέτρα για να διασώσει την οικογένειά του και κατέφυγε στή νήσο Κάλαμο της Ιθάκης, που ανήκε σε Αγγλική Διοίκηση και ήταν το καταφύγιο των καταδιωκομένων Ελλήνων.
Δυστυχώς όμως και εκεί τον κατεδίωξε ο Αλή Πασάς, και δωροδοκώντας κάποιους σωματοφύλακές του, τον δηλητηρίασαν. Γλύτωσε όμως η υπόλοιπη οικογένειά του.

Μετά την δολοφονία του Αναγνώστη, άρχοντας των Κραβάρων, Κοτσαμπάσης και αρχηγός της οικογένειας, ανέλαβε ο γεροντότερος, Ιωάννης Κανναβός ή Κανναβογιάννης, ο αδελφός του.
Ήταν κατά γενική ομολογία ο ακούραστος προστάτης των αδυνάτων. Πατριώτης και ριψοκίνδυνος. Βοηθούσε και εφοδίαζε με τρόφιμα και πυρομαχικά τους κλεφταρματωλούς. Γενικά ήταν ο πιό δίκαιος Κοτζαμπάσης, ο πιό θαρραλέος, αμερόληπτος και ανοιχτοχέρης.
Πρώτη ενέργεια μόλις ανέλαβε ο Κανναβογιάννης, ήταν να διώξει τους 60 αρβανίτες σωματοφύλακες πράγμα που ξάφνιασε τους πάντες. Ο στρατιωτικός Διοικητής του είπε να το ξανασκεφθεί γιατί θα το μετανοιώσει, αλλά εκείνος μισούσε τους τουρκαλβανούς.
Έλεγχε κάθε κίνηση Έλληνα και τιμωρούσε σκληρά κάθε προδοσία Έλληνα. Οι αρβανίτες θα τον σκότωναν, αλλά χωρίς διαταγή του πασά δεν τολμούσε κανείς να τον πειράξει. Παρ' όλα αυτά κατάφεραν να επηρεάσουν τόν φιλύποπτο πασά, σε σημείο να τον ανησυχήσουν.

Μια άποψη περί της οικογενειακής ιστορίας



Μια δημοσίευση που ήθελα πολύ καιρό πριν να κάνω, από όταν ξεκίνησε η page στο Facebook, με το οικογενειακό όνομα, μα όλο το ανέβαλα. Ακόμα και τώρα δεν την έχω ολοκληρώσει, μα η ουσία βγαίνει.

Οι άνθρωποι έχουμε την τάση να πιστεύουμε και δεχόμαστε την ιστορία ως πραγματικά γεγονότα, έτσι όπως αναγράφονται.
Αυτό φυσικά είναι λάθος, μα δεν είναι σκοπός μου να το αναλύσω, επειδή θα πρέπει να μιλήσουμε για πολλά, όπως πατριδολαγνεία, εθνοκαπηλία, συμφέροντα, καπιταλισμό, κλπ.
Ακόμα χειρότερα όμως, έχουμε την τάση να ηρωοοποιήσουμε πρόγονους και καταστάσεις, δίνοντάς τους πολλές φορές και μια υπεράνθρωπη υπόσταση. Και αυτό είναι αρχής εξ' αρχής ολέθριο λάθος. Όσο και αν ακούγεται η πίστη τέτοιων πραγμάτων οδηγεί σε καταστάσεις CharlieHebdo, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη πως η σκέψη υπάρχει από την πράξη, ωστόσο αυτή η σκέψη είναι που δίνει το στίγμα στις κοινωνίες εκκολάπτοντας "αυγά φιδιών".

Αν το δούμε καθαρά λοιπόν, ο πολιτισμός, ενίοτε, αρχίζει όταν αρχίζουμε να αμφισβητούμε τους προγόνους. Αν δεν αμφισβητούσαμε ποτέ τους προγόνους θα ήμασταν ακόμη στο στάδιο των Νεάντερνταλ.
Άλλες φορές η αμφισβήτηση των προγόνων οδηγεί σε παρακμή. Χρειάζεται πολύ οξυμένη αίσθηση της αρμονίας για να καταλαβαίνουμε πότε πρέπει να ακολουθούμε τα ίχνη των προγόνων και πότε πρέπει να παρεκκλίνουμε.Αλάθητες οντότητες υπάρχουν μόνο στην χριστιανική γραμματεία (ο γιαχβέ και ο πάπας).
Οι δικοί μας πρόγονοι ήταν άνθρωποι με σάρκα και οστά. Κατά συνέπεια εκτός απο προτερήματα είχαν και ελαττώματα. Χρέος μας είναι με κοφτερή ματιά να διακρίνουμε τα μεν απο τα δέ και τα μεν προτερήματα να τα μιμούμαστε τα δέ ελαττώματα να τα αποφεύγουμε. Να μαθαίνουμε απο τα λάθη των προγόνων. Για παράδειγμα, ο πολυσυζητημένος Μ. Αλέξανδρος έκανε σπουδαία κατορθώματα. Το ερώτημα είναι "Εφ' όσον ήταν θνητός δεν είχε άραγε ελαττώματα ;" Σαφώς και είχε θα ήταν αδύνατο να μην είχε. Δεν θα μπούμε ούτε σε αυτή την ανάλυση, δεν είναι ο σκοπός, αν κάποιος θέλει, ας ψάξει τα σχετικά κείμενα από τον Αρριανό.

Ο Δημήτρης Γληνός, το 1914, στο άρθρο του «Προγονοπληξία και Προγονολατρεία» που περιέχεται στο βιβλίο του «Ένας άταφος νεκρός», έγραφε το εξής:

«Προγονοπληξία και ψευδοκλασικισμός (δηλαδή τυπολατρεία), κυριάρχησαν μέχρι τούδε εις τας τάξεις των πνευματικών ιθυντόρων… Από την τοιαύτην προγονοπληξία και τον τοιούτον ψευδοκλασικισμόν, πρέπει να απαλλαγεί η παιδεία. Εις την λατρείαν και την καλλιέργειαν τοιούτων ιδανικών όσον περισσότερας ώρας παρέχεις, τόσον μεγαλυτέρας βλάβης γίνεσαι πρόξενος…»

Εν προκειμένω «Ο άταφος νεκρός» του Γληνού είναι η αρχαιοελληνική κληρονομιά την οποία έχουμε κάνει (εθνική) παντιέρα που την υψώνουμε υπερηφάνως εν παντί καιρώ και με κάθε ευκαιρία για να δηλώσουμε, καυσιολογώντας αμετροεπώς, την ένδοξη καταγωγή μας, επιχειρώντας έτσι να συγκαλύψουμε άρον άρον τη σύγχρονή μας πολιτισμική, ηθική, κοινωνική και πολιτική μας ένδεια παραπέμποντας στο ένδοξο παρελθόν των «προγόνων» μας, επειδή έτυχε να γεννηθούμε σε τούτο τον τόπο όπου αυτοί, 2.500 χρόνια πριν, μεγαλούργησαν.
Βάζω τη λέξη «πρόγονοι» σε εισαγωγικά, γιατί είναι αστειότητες το να μιλάμε για «εξ αίματος» καταγωγή από τους αρχαίους Έλληνες, καθώς σε τούτο τον τόπο στο διάβα των αιώνων πέρασαν φυλές και φυλές, εθνότητες κι εθνότητες, και «Κύριος οίδε» από που κρατάει η σκούφια του καθενός μας.

Και παρεμπιπτόντως, αναφέροντας τους αρχαίους Έλληνες, να θυμίσω πως η καταγωγή του ονόματος, η ρίζα του, δεν είναι καν ελληνική, αλλά προέρχεται από την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και μάλιστα επί της παρακμής της. Η συνέχεια του είναι στο Βυζάντιο, ένα θεοκρατικό κράτος που ήταν και ένα από τα ελάχιστα κράτη στον κόσμο που επικρατούσε ο σκοταδισμός, η βια, η έλλειψη τεχνών, πνευματικής κουλτούρας και ουσιαστικών ανθρωπινών ελευθεριών.
Βλέπετε το Βυζάντιο δεν ήταν μόνο τα χρυσοποίκιλτα παλάτια που δείχνουν οι ταινίες και οι φωτογραφίες στα βιβλία. Ο αυτοκράτορας Φωκάς ήταν ψυχοπαθής, ο Ιουστινιανός ο Δεύτερος, ο Μιχαήλ ο Τρίτος, επίσης το ίδιο.
Ο Βούλγαρος Βασιλιάς Κρούμμος ωμός φονιάς. Όπως και ο Κωνσταντίνος, ψυχωτικός, φονιάς και τέλος πάντων οι αδελφοκτονίες, αιμομιξίες και δολοπλοκίες έχουν γράψει μια άλλη ιστορία στο -και καλά- λαμπερό Βυζάντιο.
Το Βυζάντιο που ούτε καν ελληνικό ήταν. Αν και ο όρος βυζαντινός προέρχεται από την ονομασία της αρχαίας πόλης (του Βυζαντίου), που είχε ιδρυθεί από το Μεγαρέα Βύζαντα, εκεί όπου το 324 άρχισε να κτίζεται και το 330 εγκαινιάστηκε η Κωνσταντινούπολη, είναι ως προς το αντικείμενο που σήμερα ορίζει στην ιστορική επιστήμη ένας όρος τεχνικός, που δεν ήταν σε χρήση στην ίδια εκείνη περίοδο την οποία προσδιορίζει. Σε όλη τη μακρόχρονη περίοδο, που αναφέρεται χρησιμοποιείται ο όρος ρωμαϊκός. Ο αυτοκράτορας λεγόταν "βασιλεύς Ρωμαίων". Ο όρος, εξ άλλου, ελληνικός κυριαρχεί (όχι με την έννοια του "Εθνικού" - ειδωλολατρικού, αλλά του εθνικού - φυλετικού) ιδίως μετά το 1204, που δημιουργούνται καθαρά ελληνικά κράτη (αυτοκρατορίες ή δεσποτάτα) στην Ήπειρο, το Μοριά, τη Νίκαια, την Τραπεζούντα, που επιβίωσε και λίγα χρόνια μετά την Κωνσταντινούπολη.
Το ότι αμέσως μετά την πτώση του Βυζαντίου το όνομα Ρωμαίος έγινε Ρωμιός, υποδηλώνοντας υποτιμητικά τους ελληνικής καταγωγής, ξεκίνησε σαν ατόπημα της ρήσης -που αποδίδεται και όχι επαληθευμένα- στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, τον τελευταίο Βυζαντινό αυτοκράτορα, που φέρεται να είπε, για την Κωνσταντινούπολη:
"Ελπίδα και χαράν πάντων των Ελλήνων".
Στον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο ανήκει η ονομασία του Βυζαντίου ως "Χριστιανικού Κράτους του Μεσαιωνικού Ελληνισμού" και αυτό λόγω της καθιέρωσης της ελληνικής ως επίσημης γλώσσας του αυτονομημένου κράτους, ώστε να αποκόψει τα δεσμά του από την Ρώμη.
Προχωρώντας προς το σήμερα, να θυμίσω πως μετά τη δεκαετία του 1920, το τρίπτυχο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» προσαρτήθηκε με μεγαλύτερη ευκρίνεια στον καθεστωτικό λόγο. Μια εποχή που άρχισε να υπάρχει και αλλοίωση της ιστορίας με εξιδανίκευση των προγόνων και της αρχαιολατρείας. Είναι αυτονόητο ότι η διάδοση της φράσης, μετά τη δεκαετία του 1930, συνέβαλε στον συνεχή εμπλουτισμό της όσον αφορά το περιεχόμενο.
Και ετσι φτάσαμε δεκαετίες μετά να λέμε:
«Εμείς και οι αρχαίοι»…
Φτάσαμε στο σημείο να πιστεύουμε πως είμαστε ανώτεροι από άλλους λαούς. Διαβάζουμε ακόμα πως όλη η ανθρωπότητα δημιουργήθηκε από τους Έλληνες.
Διχασμένο το βλέμμα μας, διχασμένα και τα αισθήματα, κι οι σκέψεις βραχυκυκλωμένες ή και διχαστικές, όταν διατυπώνονται με την αυταρέσκεια του δογματίζοντος θυμού. Αγαπάμε τους αρχαίους αλλά η αγάπη μας αυτή όλο και πιο σπάνια ωριμάζει μέσα στη γνώση, απλώς την κληρονομούμε και αυτήν, σαν ένα σχήμα, σαν ένα σταθερό στοιχείο του περιβάλλοντός μας, όπως η θάλασσα ή ο πάλαι ποτέ αττικός ουρανός, ή σαν ένα χρέος ανάμεσα σε τόσα άλλα.
Κι αν μετρήσει κανείς πόσοι είναι, και πόσο επικίνδυνοι, οι ωμοί έμποροι αυτής της αγάπης, καθώς και οι παραχαράκτες και οι μυθολόγοι της, αν μετρήσει πόσε φορές η «ευγενής καταγωγή» έγινε άθλιο ιδεολόγημα στο άναρθρο στόμα και στα βίαια χέρια αυταρχικότατων, αντιδημοκρατικών καθεστώτων, αν μετρήσει πόσα ανομήματα, αστοχίες και υπερβολές αθωώνουμε με το άλλοθι των γονιδίων, αν μετρήσει πόσες εκδοχές του εθνικισμού στρέβλωσαν, καταφαύλισαν και στραγγάλισαν τον αρχαίο λόγο για να αναζητήσουμε εκεί τη νομιμοποίηση του παράφορου μεγαλοϊδεατισμού, του φαιού σωβινισμού τους (κλέβοντας μισή φράση εδώ, νοθεύοντας αγρίως μια άλλη παρακάτω ή παριστάνοντας σαν αυθεντική μιαν αποδεδειγμένα κίβδηλη, ώστε να βολευτούν τα σχηματάκια που έχει προκατασκευάσει το παραλήρημά τους), καταλήγει να σκεφτεί και να πιστέψει ότι ο πλούτος που μας κληρώθηκε δεν είναι πάντοτε και μόνο ευλογία αλλά και κατάρα, σαν ένα φως που μας τυφλώνει, σαν μια σειρήνα που μας παίρνει τα μυαλά και μας καταποντίζει, ενόσω εμείς αποκοιμιόμαστε στον ίσκιο της ψευδαίσθησής μας ότι απολαμβάνουμε την αίγλη των «προγόνων» μας.

Με ιδεολογικοποιημένη μονοτονία κι άφρονα προγονοπληξία, εξάγουμε το μεγαλείο της αρχαιότητας και στηρίζουμε στη φήμη της την ψευδαίσθηση της εθνικής μας καταξίωσης συμπεριφερόμενοι ωσάν όλοι οι λαοί της γης να μας χρωστάνε, κι όλα τα σχέδιά μας για να προσελκύσουμε τουρίστες, κι άλλους τουρίστες, θεωρούμε όμως αδιανόητο και απολίτιστο το δικαίωμα των ξένων να διαμαρτύρονται με επιστολές στις εφημερίδες της πατρίδας τους για την κατάντια των μουσείων μας και γενικότερα των αρχαιολογικών χώρων, αλλ’ εμείς έχουμε και πάλι εύκολη την απάντηση, ξεσπαθώνοντας για άλλη μια φορά εναντίον των ανθελλήνων που έχουν ψωμοτύρι τις εις βάρος μας συνωμοσίες.
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως οι όχλοι ποτέ δεν δίψασαν γι' αλήθειες. Αποστρέφονται ολοφάνερα τα πράματα που τους δυσαρεστούν, και προτιμούν να θεοποιούν την πλάνη, αν η πλάνη τους γοητεύει. Εκείνος που ξέρει να τους προκαλεί ψευδαισθήσεις, γίνεται εύκολα ο αφέντης τους, και εκείνος που προσπαθεί να τους απαλλάξει από τις ψευδαισθήσεις τους γίνεται πάντοτε το θύμα τους.

Για να σταθώ όμως στο όνομα και τους υπαρκτούς ούτως ή άλλους πρόγονους, χωρίς να τους δίνω ηρωοποίηση, βλέπουμε πως σύμφωνα με τα διασωθέντα στοιχεία, ήταν απλοί άνθρωποι καθημερινοί, με ελαττώματα, προτερήματα, ανασφαλείς.
Βλέπουμε όμως και κάτι ακόμα, πιο σημαντικό. Πως ήταν άνθρωποι με ιδεολογία και όχι ιδεολογήματα. Πως οι περισσότεροι ήταν αντιφασίστες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Στάθη Καναβό, που μαζί με τους Άρη Βελουχιώτη, Νίκο Μπελογιάννη, Νικολόπουλο, Κλάπα, Ρουμπέα, Μπλάνα, Ωριών, Κουλαμπά, Ακρίτα, Βασίλη Μπράβο, Τάκη Δορκοφίκη, Γιάννη Καραμούζη, Ηλία Δεδούση και Στέλιο Διακουμογιαννόπουλο, ήταν αυτοί που οργάνωσαν το σχέδιο για το πνίξιμο των φασιστών στην πηγάδα του Μελιγαλά. Ή τον Σταύρο Καναβό του ΕΑΜ-ΕΛΛΑΣ, τον Χρήστο Καναβό (που έγινε και η γνωστή ταινία: "Μάθε παιδί μου γράμματα"), μα και τον Γιάννη Καναβό, αναρχικό, που την περίοδο του Β' παγκοσμίου πολέμου, με τον Καστοριάδη και άλλους αντιφασίστες από Ελλάδα, Ιταλία και Γερμανία, έκαναν σαμποτάζ στους τακτικούς στρατούς ασχέτως χώρας, αρνούμενοι να γίνουν κιμάς για τα συμφέροντα των ισχυρών, αρνούμενοι να πέσουν στην παγίδα εθνών και σημαιών.
Έχω την αίσθηση πως αυτοί οι απλοί άνθρωποι, που στον καιρό τους έκαναν αυτό που πίστευαν, δεν θεωρούσαν εαυτόν ως ήρωες, ούτε και είχαν αρχαιοελληνικά πρότυπα και κατάλοιπα. Ούτε καν χριστιανικά.
Θέλω να καταλήξω λοιπόν, πως σήμερα, αρκετοί από εδώ, προφανώς έχουν διαφορετικά πιστεύω από κάποιους πρόγονους ή κατόχους του ονόματος, που παρεμπιπτόντως είναι κοινή η ρίζα (ισχύει για όλα σχεδόν τα επώνυμα) και ίσως αυτό να μην τους αρεσει ή και να τους προκαλεί σύγχυση.
Όπως και να έχει όλα αυτά έχουν συμβεί.
Προσωπικά τιμώ τους ανθρώπους που στις φυλακές και στα οδοφράγματα έγραψαν την ιστορία του ανθρώπου, πέρα από επώνυμα, πέρα από θρησκείες, πέρα από κάθε τι.

Σ’ αὐτὸ τὸν κόσµο, που ολοένα στενεύει, ὁ καθένας µας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν’ αναζητήσουµε τὸν άνθρωπο, όπου και νὰ βρίσκεται.
Ὅταν στον δρόµο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους συνάντησε τὴ Σφίγγα, κι αὐτὴ του έθεσε τὸ αἴνιγµά της, η απόκρισή του ήταν:
"ο άνθρωπος". 
Τούτη ἡ ἁπλὴ λέξη χάλασε τὸ τέρας.
Εχουµε πολλά τέρατα νὰ καταστρέψουµε. Ας συλλογιστούμε τὴν απόκριση τοῦ Οιδίποδα. Ο Άνθρωπος. Χωρίς επώνυμα και ελιτισμούς.
Ο εξεγερμένος κόσμος ακολουθεί μόνο τον εαυτό του και τους συντρόφους του. Δεν αποδέχεται τις ιεραρχίες, προσδιορίζει την δράση του και επιτίθεται. Είσαι ότι πράττεις, δεν αρκεί να λες θεωρητικά πράγματα χωρίς να δεσμεύεσαι επί της ουσίας στην πράξη. Ελεύθεροι άνθρωποι είναι αυτοί που ρισκάρουν για μια κοινωνία ισότητας και αλληλεγγύης, είναι αναμμένα φυτίλια που, ανά πάσα στιγμή, προκαλούν εκρήξεις παρασέρνοντας στην καταστροφή το κόσμο της εξουσίας.

Εδώ μέσα, σε αυτή την σελίδα, μα και όπου αλλού, με το ίδιο επώνυμο, είμαστε άνθρωποι από κάθε γωνιά του πλανήτη. Με διαφορετικές κουλτούρες,γλώσσα, ήθη, θρησκείες, άθεοι, στρέιτ, γκέι, κλπ.
Ας βαδίσουμε αποδεχόμενοι την διαφορετικότητα, χωρίς προγονολατρείες και χωρίς να επιβάλουμε με λεκτική βια τα δικά μας πιστεύω και αυτά που νομίζουμε ή ευελπιστούμε και ως πραγματικότητα των άλλων.
Η σελίδα δημιουργήθηκε για μια αναζήτηση ανθρώπων με το ίδιο όνομα, για ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και πολιτισμού, για μια διερεύνηση της καταγωγής χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς λεκτικές κορόνες, χωρίς ανάγκη ανάδειξης ψεύτικων ηρώων.



Κωνσταντίνος Καναβός [Φλεβρης 2015]