Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα χρηστος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δυο βιβλία από τον Χρήστο Καναβό [Περιστολές και Εγρηγόρσεις - Ο Αναδυόμενος]


Ο Χρήστος Καναβός ζει στην Αθήνα, είναι ένα νέο παιδί με όνειρα και φιλοδοξίες, παράλληλα με την εργασία του ως υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων ασχολείται συστηματικά με την ποίηση και περιστασιακά με την συγγραφή μικρών πεζογραφημάτων. Έχει ακολουθήσει σπουδές υποκριτικής και ορθοφωνίας και κατά καιρούς έχει συμμετάσχει σε διαφημιστικές και μικρές τηλεοπτικές παραγωγές.

Ο Χρίστος, έχει κυκλοφορήσει δυο βιβλία και συγκεκριμένα τα:

Περιστολές και Εγρηγόρσεις


Ο λογοτέχνης και στιχουργός Χρήστος Καναβός, στην πρώτη του ποιητική συλλογή, η έξαρση και η ένταση των συναισθημάτων που συχνά τον διακατέχουν, τον βοηθούν να εκφράσει νοήματα και ιδέες από όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.

Επηρεασμένος από πρόσωπα, καταστάσεις και γεγονότα, αναφέρεται εμμέσως σε αυτά προσπαθώντας να μεταβιβάσει μηνύματα αισιοδοξίας, αναγκαία στις γκρίζες μέρες μας, όσο είναι εφικτό αυτό να γίνει.

Ανάμεσα στα ποιήματα της συγκεκριμένης συλλογής, υπάρχει και ένα με τίτλο «Ο καλλιτέχνης» που είναι αφιερωμένο στον κλάδο των ηθοποιών , μιας και ο Χρήστος Καναβός είναι λάτρης του θεάτρου, καθώς και δύο ενδιαφέρουσες αφιερώσεις σε δύο κυρίες του θεάτρου, την Καίτη Ιμπροχώρη και την Αγνή Βλάχου, σε ποιητική μορφή.
Αυτό είναι ένα απόσπασμα από το ποίημα « ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ »:
[...] Όταν σε κάποια στιγμή της ζωής σου
αναληφθείς
πως έχεις φτάσει στο ναδίρ
μην απελπιστείς
μην σκεφτείς βαριά
μόνο φαντάσου...το θρόισμα των φύλλων μιας λεύκας
για λίγο
και ύστερα προχώρα
σπεύσε...να αλλάξεις τοπίο [...]
Info:
Συγγραφέας : Χρήστος Καναβός
Εκδόσεις: Bookstars-Free Publishing
ISBN: 978-618-5015-00-8
Αριθμός σελίδων: 34
Ημερομηνία έκδοσης: Ιούλιος 2012
Τιμή : 7,00 €
Ο Αναδυόμενος


Στο δεύτερο αυτό βιβλίο του επιχειρεί ενίοτε με την αμιγή ποίηση το χρονογράφημα και σε άλλα σημεία,με τον κυνικό πολιτικό του λόγο να κάνει σαφή τα αμφιλεγόμενα σημάδια των καιρών μας μέσα από την δική του οπτική γωνία.

 Info:
Συγγραφέας : Χρήστος Καναβός
Εκδόσεις: Bookstars-Free Publishing
ISBN: 978-618-5015-00-8
Αριθμός σελίδων: 112
Ημερομηνία έκδοσης: 2013
Τιμή : 12,00 €
>>> Τα βιβλία του Χρήστου είναι διαθέσιμα εδώ:
Bookstars-Free Publishing Καναβός Χρήστος

 >>> Το Facebook profile του.

Χρήστος Καναβός; Χωρίς αγροτικούς γιατρούς στην Καρδίτσα [δήμαρχος Αργιθέας -2013]


INFO: Ο Χρήστος Κάναβος, γιος του Χρυσοστόμου και της Αργυρής Καναβού, γεννήθηκε στο Ανθηρό το 1950. Τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο Ανθηρού και στη συνέχεια φοίτησε στο Γυμνάσιο Μουζακίου. Έχει ένα γιο το Χρυσόστομο, πτυχιούχο Οικονομικών.

ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

Μετά την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων διορίστηκε υπάλληλος στα ΕΛΤΑ όπου και συνταξιοδοτήθηκε.

ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

Συνδικαλιστής των ΕΛΤΑ και μέλος του Πολιτιστικού τμήματος αυτών.

Για πάνω από 30 χρόνια ασχολήθηκε ενεργά με τα κοινά της Αργιθέας μέσα από Σωματεία και Πολιτιστικούς φορείς (Σύλλογος Αργιθεατών Αθήνας, Σύλλογος Ανθηριωτών Αθήνας του οποίου διετέλεσε και Πρόεδρος, Πανθεσσαλική Στέγη, Σύλλογος Καρδιτσιωτών Αθήνας, Σύλλογος Καρδιτσιωτών Μαραθώνα κ.α.). Συμμετείχε σε όλα τα Παναργιθεάτικα Συνέδρια πάντα με θέσεις διεκδικητικές και αγωνιστικές.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Αργιθέας 1998.

Η Πολύχρονη παρουσία του στα κοινά της Αργιθέας με θέσεις και αγώνες για μεγάλα και καίρια προβλήματα της περιοχής, η σύγκρουση με αυτά και με τους αρμόδιους τον προίκισαν με σημαντικές εμπειρίες και γνώση γύρω από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Στις δημοτικές εκλογές του 2006 και του 2010, αναδείχθηκε Δήμαρχος Αργιθέας.

Για το σοβαρό πρόβλημα της έλλειψης αγροτικών γιατρών που παρατηρείται στα ορεινά κυρίως χωριά του νομού Καρδίτσας, αλλά και σε ορισμένα ημιορεινά, διαμαρτύρονται οι κάτοικοι αλλά και οι δημοτικές αρχές, αυτών.
«Έχουμε αγροτικά ιατρεία χωρίς γιατρούς» 
επισημαίνουν οι ηλικιωμένοι κυρίως κάτοικοι των χωριών του Δήμου Αργιθέας, οι οποίοι αναγκάζονται να υφίστανται ασύλληπτη ταλαιπωρία κάθε φορά που πρέπει να γράψουν τα φάρμακά τους ή να εξεταστούν.

Ο δήμαρχος Αργιθέας κ. Χρήστος Καναβός σε δηλώσεις του στη «Γνώμη» τόνισε ότι κάθε φορά γίνεται αποδέκτης πολλών διαμαρτυριών και αντιδράσεων από τους κατοίκους των χωριών του, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι ηλικιωμένοι με αδυναμία μετακίνησης.

Ο κ. Καναβός επισημαίνει ότι από τις 8 θέσεις που προβλέπονται στα αγροτικά ιατρεία του Δήμου του (2 στο Ανθηρό και από μία σε Αργιθέα, Καλή Κώμη, Βραγγιανά, Αργύρι, Κουμπουριανά και Πετροχώρι) αυτή τη στιγμή είναι καλυμμένες μόνο οι τρεις και σύντομα θα μείνουν δύο. Όπως σημείωσε οι τρεις γιατροί που είναι τοποθετημένοι στην περιοχή του καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να ανταπεξέλθουν σε όλα τα αιτήματα, ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων, ο ίδιος εκτελεί και χρέη…ταξί! .
«Πρέπει να αλλάξει ο νόμος για την αγροτική θητεία. Διαφορετικά οι θέσεις δεν θα καλύπτονται εύκολα» 
τόνισε ο ίδιος, ελπίζοντας ότι μετά τις εκλογές το θέμα θα λυθεί. Να σημειωθεί ότι και στα χωριά του Δήμου Σοφάδων υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Ήδη η Ρεντίνα μετρά 2 μήνες χωρίς γιατρούς, όπως τα χωριά των πρώην Δήμων Μενελαϊδος και Ταμασίου.

Συνάντηση με Λοβέρδο


Για το παραπάνω θέμα ωστόσο, ο κ. Καναβός είχε συναντηθεί με τον μέχρι πρότινος Υπουργό Υγείας κ. Λοβέρδο, συνοδευόμενος από βουλευτές του Νομού μας, ενώ νωρίτερα (στις 13 Ιανουαρίου) του είχε στείλει και επιστολή διαμαρτυρίας με την οποία εξέφραζε την αγανάκτηση των κατοίκων από την έλλειψη ιατρικής φροντίδας. Στη επιστολή του εκείνη εκτός όλων των άλλων, κατέθετε και προτάσεις για το πώς μπορεί να λυθεί το ζήτημα, οι οποίες συνοψίζονται:

Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα ο Υπουργός Υγείας ή ο Διοικητής αρμόδιας κατά τόπο Υγειονομικής Περιφέρειας να διορίζει κατ’ εξαίρεση γιατρούς (από τον κατάλογο των υποψηφίων για άγονα – ορεινά ιατρεία)

Διαφορετικά να συνεργαστεί ο Υπουργός Υγείας με τον Υπουργό Άμυνας για διορισμό – τοποθέτηση στρατιωτικών γιατρών

Ή το Υπουργείο Εσωτερικών να επιχορηγήσει τους ορεινούς Δήμους με ειδικά κονδύλια για σύσταση – λειτουργία ισάριθμων δημοτικών ιατρείων στα δυσπρόσιτα ορεινά χωριά.


Μάθε παιδί μου γράμματα: Η ταινία για τον Χρήστο Καναβό


Έξι χρόνια στο δημοτικό. Έξι χρόνια στο γυμνάσιο, δώδεκα. Έξι χρόνια στο πολυτεχνείο, δεκαοχτώ. Έξι χρόνια στο εξωτερικό, εικοσιτέσσερα. Και έξι χρόνια μέχρι που να πάω σχολείο, τριάντα. Μέχρι τα τριανταέξι που είμαι, ακόμα άλλα έξι χρόνια. Πού πήγανε; Τι γίνανε έξι χρόνια;


«Μάθε παιδί μου γράμματα» είναι ο τίτλος της κοινωνικής κωμωδίας του 1981 σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Μαραγκού και πρωταγωνιστές τους Βασίλη Διαμαντόπουλο, Νίκο Καλογερόπουλο, Κώστα Τσάκωνα και Άννα Μαντζουράνη.
Αποτελεί κοινωνική κριτική της μεταπολιτευτικής ελληνικής κοινωνίας, με τις έντονες ιδεολογικές αγκυλώσεις και παράλληλα την αδυναμία και την έλλειψη βούλησης από το ελληνικό κράτος να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα εξετάζεται και η εξάρτηση της ελληνικής εκπαίδευσης τόσο από σχήματα και νοοτροπίες του παρελθόντος όσο και από την εξουσία, της οποίας καλείται να γίνει φερέφωνο.

Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε ένα χωριό της ορεινής Αρκαδίας (η ταινία έχει γυριστεί στη Στεμνίτσα, τη Δημητσάνα, τη Λαγκάδια, την Καρύταινα χωριά της περιοχής) λίγο μετά τη μεταπολίτευση.
Τα αποκαλυπτήρια ενός μνημείου πεσόντων κατά την Κατοχή αναστατώνουν την τοπική κοινωνία, καθώς παραλείπεται το όνομα του Χρίστου Καναβού, ενός κομμουνιστή αντιστασιακού που σκοτώθηκε στην περιοχή.
Ο Περικλής (Β. Διαμαντόπουλος), συντηρητικός διευθυντής του Γυμνάσιου, έρχεται σε σύγκρουση τόσο με τη γυναίκα του Ελπίδα (Α. Ματζουράνη) όσο και με τους δυο γιους του Σωκράτη (Ν. Καλογερόπουλος) και Δημοσθένη (Κ. Τσάκωνα) που υπερασπίζονται το δικαίωμα της Χρυσάνθης (Ειρήνη Καζάκου) και της οικογένειάς της να καταθέσουν στεφάνι στη μνήμη του Καναβού.




4 βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1981: α’ γυναικείου ρόλου (Άννα Μαντζουράνη), α’ ανδρικού ρόλου (Βασίλης Διαμαντόπουλος), σκηνογραφίας και ειδικό βραβείο ερμηνείας (Νίκος Καλογερόπουλος).

κουστούμια: Σταμάτης Τσαρουχας, Αγγελική Μαραγκού, Σταυρούλα Φασσέα

ηχολήπτες: Ηλίας Ιονέσκο, Ντίνος Κίττου

φροντιστήριο: Σταυρούλα Φασσέα

μακιγιάζ: Τζένη Αβοκατίδου

μιξάζ: Θανάσης Αρβανίτης

φωτογράφος: Κώστας Βλαχόπουλος

Μια άποψη περί της οικογενειακής ιστορίας



Μια δημοσίευση που ήθελα πολύ καιρό πριν να κάνω, από όταν ξεκίνησε η page στο Facebook, με το οικογενειακό όνομα, μα όλο το ανέβαλα. Ακόμα και τώρα δεν την έχω ολοκληρώσει, μα η ουσία βγαίνει.

Οι άνθρωποι έχουμε την τάση να πιστεύουμε και δεχόμαστε την ιστορία ως πραγματικά γεγονότα, έτσι όπως αναγράφονται.
Αυτό φυσικά είναι λάθος, μα δεν είναι σκοπός μου να το αναλύσω, επειδή θα πρέπει να μιλήσουμε για πολλά, όπως πατριδολαγνεία, εθνοκαπηλία, συμφέροντα, καπιταλισμό, κλπ.
Ακόμα χειρότερα όμως, έχουμε την τάση να ηρωοοποιήσουμε πρόγονους και καταστάσεις, δίνοντάς τους πολλές φορές και μια υπεράνθρωπη υπόσταση. Και αυτό είναι αρχής εξ' αρχής ολέθριο λάθος. Όσο και αν ακούγεται η πίστη τέτοιων πραγμάτων οδηγεί σε καταστάσεις CharlieHebdo, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη πως η σκέψη υπάρχει από την πράξη, ωστόσο αυτή η σκέψη είναι που δίνει το στίγμα στις κοινωνίες εκκολάπτοντας "αυγά φιδιών".

Αν το δούμε καθαρά λοιπόν, ο πολιτισμός, ενίοτε, αρχίζει όταν αρχίζουμε να αμφισβητούμε τους προγόνους. Αν δεν αμφισβητούσαμε ποτέ τους προγόνους θα ήμασταν ακόμη στο στάδιο των Νεάντερνταλ.
Άλλες φορές η αμφισβήτηση των προγόνων οδηγεί σε παρακμή. Χρειάζεται πολύ οξυμένη αίσθηση της αρμονίας για να καταλαβαίνουμε πότε πρέπει να ακολουθούμε τα ίχνη των προγόνων και πότε πρέπει να παρεκκλίνουμε.Αλάθητες οντότητες υπάρχουν μόνο στην χριστιανική γραμματεία (ο γιαχβέ και ο πάπας).
Οι δικοί μας πρόγονοι ήταν άνθρωποι με σάρκα και οστά. Κατά συνέπεια εκτός απο προτερήματα είχαν και ελαττώματα. Χρέος μας είναι με κοφτερή ματιά να διακρίνουμε τα μεν απο τα δέ και τα μεν προτερήματα να τα μιμούμαστε τα δέ ελαττώματα να τα αποφεύγουμε. Να μαθαίνουμε απο τα λάθη των προγόνων. Για παράδειγμα, ο πολυσυζητημένος Μ. Αλέξανδρος έκανε σπουδαία κατορθώματα. Το ερώτημα είναι "Εφ' όσον ήταν θνητός δεν είχε άραγε ελαττώματα ;" Σαφώς και είχε θα ήταν αδύνατο να μην είχε. Δεν θα μπούμε ούτε σε αυτή την ανάλυση, δεν είναι ο σκοπός, αν κάποιος θέλει, ας ψάξει τα σχετικά κείμενα από τον Αρριανό.

Ο Δημήτρης Γληνός, το 1914, στο άρθρο του «Προγονοπληξία και Προγονολατρεία» που περιέχεται στο βιβλίο του «Ένας άταφος νεκρός», έγραφε το εξής:

«Προγονοπληξία και ψευδοκλασικισμός (δηλαδή τυπολατρεία), κυριάρχησαν μέχρι τούδε εις τας τάξεις των πνευματικών ιθυντόρων… Από την τοιαύτην προγονοπληξία και τον τοιούτον ψευδοκλασικισμόν, πρέπει να απαλλαγεί η παιδεία. Εις την λατρείαν και την καλλιέργειαν τοιούτων ιδανικών όσον περισσότερας ώρας παρέχεις, τόσον μεγαλυτέρας βλάβης γίνεσαι πρόξενος…»

Εν προκειμένω «Ο άταφος νεκρός» του Γληνού είναι η αρχαιοελληνική κληρονομιά την οποία έχουμε κάνει (εθνική) παντιέρα που την υψώνουμε υπερηφάνως εν παντί καιρώ και με κάθε ευκαιρία για να δηλώσουμε, καυσιολογώντας αμετροεπώς, την ένδοξη καταγωγή μας, επιχειρώντας έτσι να συγκαλύψουμε άρον άρον τη σύγχρονή μας πολιτισμική, ηθική, κοινωνική και πολιτική μας ένδεια παραπέμποντας στο ένδοξο παρελθόν των «προγόνων» μας, επειδή έτυχε να γεννηθούμε σε τούτο τον τόπο όπου αυτοί, 2.500 χρόνια πριν, μεγαλούργησαν.
Βάζω τη λέξη «πρόγονοι» σε εισαγωγικά, γιατί είναι αστειότητες το να μιλάμε για «εξ αίματος» καταγωγή από τους αρχαίους Έλληνες, καθώς σε τούτο τον τόπο στο διάβα των αιώνων πέρασαν φυλές και φυλές, εθνότητες κι εθνότητες, και «Κύριος οίδε» από που κρατάει η σκούφια του καθενός μας.

Και παρεμπιπτόντως, αναφέροντας τους αρχαίους Έλληνες, να θυμίσω πως η καταγωγή του ονόματος, η ρίζα του, δεν είναι καν ελληνική, αλλά προέρχεται από την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και μάλιστα επί της παρακμής της. Η συνέχεια του είναι στο Βυζάντιο, ένα θεοκρατικό κράτος που ήταν και ένα από τα ελάχιστα κράτη στον κόσμο που επικρατούσε ο σκοταδισμός, η βια, η έλλειψη τεχνών, πνευματικής κουλτούρας και ουσιαστικών ανθρωπινών ελευθεριών.
Βλέπετε το Βυζάντιο δεν ήταν μόνο τα χρυσοποίκιλτα παλάτια που δείχνουν οι ταινίες και οι φωτογραφίες στα βιβλία. Ο αυτοκράτορας Φωκάς ήταν ψυχοπαθής, ο Ιουστινιανός ο Δεύτερος, ο Μιχαήλ ο Τρίτος, επίσης το ίδιο.
Ο Βούλγαρος Βασιλιάς Κρούμμος ωμός φονιάς. Όπως και ο Κωνσταντίνος, ψυχωτικός, φονιάς και τέλος πάντων οι αδελφοκτονίες, αιμομιξίες και δολοπλοκίες έχουν γράψει μια άλλη ιστορία στο -και καλά- λαμπερό Βυζάντιο.
Το Βυζάντιο που ούτε καν ελληνικό ήταν. Αν και ο όρος βυζαντινός προέρχεται από την ονομασία της αρχαίας πόλης (του Βυζαντίου), που είχε ιδρυθεί από το Μεγαρέα Βύζαντα, εκεί όπου το 324 άρχισε να κτίζεται και το 330 εγκαινιάστηκε η Κωνσταντινούπολη, είναι ως προς το αντικείμενο που σήμερα ορίζει στην ιστορική επιστήμη ένας όρος τεχνικός, που δεν ήταν σε χρήση στην ίδια εκείνη περίοδο την οποία προσδιορίζει. Σε όλη τη μακρόχρονη περίοδο, που αναφέρεται χρησιμοποιείται ο όρος ρωμαϊκός. Ο αυτοκράτορας λεγόταν "βασιλεύς Ρωμαίων". Ο όρος, εξ άλλου, ελληνικός κυριαρχεί (όχι με την έννοια του "Εθνικού" - ειδωλολατρικού, αλλά του εθνικού - φυλετικού) ιδίως μετά το 1204, που δημιουργούνται καθαρά ελληνικά κράτη (αυτοκρατορίες ή δεσποτάτα) στην Ήπειρο, το Μοριά, τη Νίκαια, την Τραπεζούντα, που επιβίωσε και λίγα χρόνια μετά την Κωνσταντινούπολη.
Το ότι αμέσως μετά την πτώση του Βυζαντίου το όνομα Ρωμαίος έγινε Ρωμιός, υποδηλώνοντας υποτιμητικά τους ελληνικής καταγωγής, ξεκίνησε σαν ατόπημα της ρήσης -που αποδίδεται και όχι επαληθευμένα- στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, τον τελευταίο Βυζαντινό αυτοκράτορα, που φέρεται να είπε, για την Κωνσταντινούπολη:
"Ελπίδα και χαράν πάντων των Ελλήνων".
Στον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο ανήκει η ονομασία του Βυζαντίου ως "Χριστιανικού Κράτους του Μεσαιωνικού Ελληνισμού" και αυτό λόγω της καθιέρωσης της ελληνικής ως επίσημης γλώσσας του αυτονομημένου κράτους, ώστε να αποκόψει τα δεσμά του από την Ρώμη.
Προχωρώντας προς το σήμερα, να θυμίσω πως μετά τη δεκαετία του 1920, το τρίπτυχο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» προσαρτήθηκε με μεγαλύτερη ευκρίνεια στον καθεστωτικό λόγο. Μια εποχή που άρχισε να υπάρχει και αλλοίωση της ιστορίας με εξιδανίκευση των προγόνων και της αρχαιολατρείας. Είναι αυτονόητο ότι η διάδοση της φράσης, μετά τη δεκαετία του 1930, συνέβαλε στον συνεχή εμπλουτισμό της όσον αφορά το περιεχόμενο.
Και ετσι φτάσαμε δεκαετίες μετά να λέμε:
«Εμείς και οι αρχαίοι»…
Φτάσαμε στο σημείο να πιστεύουμε πως είμαστε ανώτεροι από άλλους λαούς. Διαβάζουμε ακόμα πως όλη η ανθρωπότητα δημιουργήθηκε από τους Έλληνες.
Διχασμένο το βλέμμα μας, διχασμένα και τα αισθήματα, κι οι σκέψεις βραχυκυκλωμένες ή και διχαστικές, όταν διατυπώνονται με την αυταρέσκεια του δογματίζοντος θυμού. Αγαπάμε τους αρχαίους αλλά η αγάπη μας αυτή όλο και πιο σπάνια ωριμάζει μέσα στη γνώση, απλώς την κληρονομούμε και αυτήν, σαν ένα σχήμα, σαν ένα σταθερό στοιχείο του περιβάλλοντός μας, όπως η θάλασσα ή ο πάλαι ποτέ αττικός ουρανός, ή σαν ένα χρέος ανάμεσα σε τόσα άλλα.
Κι αν μετρήσει κανείς πόσοι είναι, και πόσο επικίνδυνοι, οι ωμοί έμποροι αυτής της αγάπης, καθώς και οι παραχαράκτες και οι μυθολόγοι της, αν μετρήσει πόσε φορές η «ευγενής καταγωγή» έγινε άθλιο ιδεολόγημα στο άναρθρο στόμα και στα βίαια χέρια αυταρχικότατων, αντιδημοκρατικών καθεστώτων, αν μετρήσει πόσα ανομήματα, αστοχίες και υπερβολές αθωώνουμε με το άλλοθι των γονιδίων, αν μετρήσει πόσες εκδοχές του εθνικισμού στρέβλωσαν, καταφαύλισαν και στραγγάλισαν τον αρχαίο λόγο για να αναζητήσουμε εκεί τη νομιμοποίηση του παράφορου μεγαλοϊδεατισμού, του φαιού σωβινισμού τους (κλέβοντας μισή φράση εδώ, νοθεύοντας αγρίως μια άλλη παρακάτω ή παριστάνοντας σαν αυθεντική μιαν αποδεδειγμένα κίβδηλη, ώστε να βολευτούν τα σχηματάκια που έχει προκατασκευάσει το παραλήρημά τους), καταλήγει να σκεφτεί και να πιστέψει ότι ο πλούτος που μας κληρώθηκε δεν είναι πάντοτε και μόνο ευλογία αλλά και κατάρα, σαν ένα φως που μας τυφλώνει, σαν μια σειρήνα που μας παίρνει τα μυαλά και μας καταποντίζει, ενόσω εμείς αποκοιμιόμαστε στον ίσκιο της ψευδαίσθησής μας ότι απολαμβάνουμε την αίγλη των «προγόνων» μας.

Με ιδεολογικοποιημένη μονοτονία κι άφρονα προγονοπληξία, εξάγουμε το μεγαλείο της αρχαιότητας και στηρίζουμε στη φήμη της την ψευδαίσθηση της εθνικής μας καταξίωσης συμπεριφερόμενοι ωσάν όλοι οι λαοί της γης να μας χρωστάνε, κι όλα τα σχέδιά μας για να προσελκύσουμε τουρίστες, κι άλλους τουρίστες, θεωρούμε όμως αδιανόητο και απολίτιστο το δικαίωμα των ξένων να διαμαρτύρονται με επιστολές στις εφημερίδες της πατρίδας τους για την κατάντια των μουσείων μας και γενικότερα των αρχαιολογικών χώρων, αλλ’ εμείς έχουμε και πάλι εύκολη την απάντηση, ξεσπαθώνοντας για άλλη μια φορά εναντίον των ανθελλήνων που έχουν ψωμοτύρι τις εις βάρος μας συνωμοσίες.
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως οι όχλοι ποτέ δεν δίψασαν γι' αλήθειες. Αποστρέφονται ολοφάνερα τα πράματα που τους δυσαρεστούν, και προτιμούν να θεοποιούν την πλάνη, αν η πλάνη τους γοητεύει. Εκείνος που ξέρει να τους προκαλεί ψευδαισθήσεις, γίνεται εύκολα ο αφέντης τους, και εκείνος που προσπαθεί να τους απαλλάξει από τις ψευδαισθήσεις τους γίνεται πάντοτε το θύμα τους.

Για να σταθώ όμως στο όνομα και τους υπαρκτούς ούτως ή άλλους πρόγονους, χωρίς να τους δίνω ηρωοποίηση, βλέπουμε πως σύμφωνα με τα διασωθέντα στοιχεία, ήταν απλοί άνθρωποι καθημερινοί, με ελαττώματα, προτερήματα, ανασφαλείς.
Βλέπουμε όμως και κάτι ακόμα, πιο σημαντικό. Πως ήταν άνθρωποι με ιδεολογία και όχι ιδεολογήματα. Πως οι περισσότεροι ήταν αντιφασίστες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Στάθη Καναβό, που μαζί με τους Άρη Βελουχιώτη, Νίκο Μπελογιάννη, Νικολόπουλο, Κλάπα, Ρουμπέα, Μπλάνα, Ωριών, Κουλαμπά, Ακρίτα, Βασίλη Μπράβο, Τάκη Δορκοφίκη, Γιάννη Καραμούζη, Ηλία Δεδούση και Στέλιο Διακουμογιαννόπουλο, ήταν αυτοί που οργάνωσαν το σχέδιο για το πνίξιμο των φασιστών στην πηγάδα του Μελιγαλά. Ή τον Σταύρο Καναβό του ΕΑΜ-ΕΛΛΑΣ, τον Χρήστο Καναβό (που έγινε και η γνωστή ταινία: "Μάθε παιδί μου γράμματα"), μα και τον Γιάννη Καναβό, αναρχικό, που την περίοδο του Β' παγκοσμίου πολέμου, με τον Καστοριάδη και άλλους αντιφασίστες από Ελλάδα, Ιταλία και Γερμανία, έκαναν σαμποτάζ στους τακτικούς στρατούς ασχέτως χώρας, αρνούμενοι να γίνουν κιμάς για τα συμφέροντα των ισχυρών, αρνούμενοι να πέσουν στην παγίδα εθνών και σημαιών.
Έχω την αίσθηση πως αυτοί οι απλοί άνθρωποι, που στον καιρό τους έκαναν αυτό που πίστευαν, δεν θεωρούσαν εαυτόν ως ήρωες, ούτε και είχαν αρχαιοελληνικά πρότυπα και κατάλοιπα. Ούτε καν χριστιανικά.
Θέλω να καταλήξω λοιπόν, πως σήμερα, αρκετοί από εδώ, προφανώς έχουν διαφορετικά πιστεύω από κάποιους πρόγονους ή κατόχους του ονόματος, που παρεμπιπτόντως είναι κοινή η ρίζα (ισχύει για όλα σχεδόν τα επώνυμα) και ίσως αυτό να μην τους αρεσει ή και να τους προκαλεί σύγχυση.
Όπως και να έχει όλα αυτά έχουν συμβεί.
Προσωπικά τιμώ τους ανθρώπους που στις φυλακές και στα οδοφράγματα έγραψαν την ιστορία του ανθρώπου, πέρα από επώνυμα, πέρα από θρησκείες, πέρα από κάθε τι.

Σ’ αὐτὸ τὸν κόσµο, που ολοένα στενεύει, ὁ καθένας µας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν’ αναζητήσουµε τὸν άνθρωπο, όπου και νὰ βρίσκεται.
Ὅταν στον δρόµο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους συνάντησε τὴ Σφίγγα, κι αὐτὴ του έθεσε τὸ αἴνιγµά της, η απόκρισή του ήταν:
"ο άνθρωπος". 
Τούτη ἡ ἁπλὴ λέξη χάλασε τὸ τέρας.
Εχουµε πολλά τέρατα νὰ καταστρέψουµε. Ας συλλογιστούμε τὴν απόκριση τοῦ Οιδίποδα. Ο Άνθρωπος. Χωρίς επώνυμα και ελιτισμούς.
Ο εξεγερμένος κόσμος ακολουθεί μόνο τον εαυτό του και τους συντρόφους του. Δεν αποδέχεται τις ιεραρχίες, προσδιορίζει την δράση του και επιτίθεται. Είσαι ότι πράττεις, δεν αρκεί να λες θεωρητικά πράγματα χωρίς να δεσμεύεσαι επί της ουσίας στην πράξη. Ελεύθεροι άνθρωποι είναι αυτοί που ρισκάρουν για μια κοινωνία ισότητας και αλληλεγγύης, είναι αναμμένα φυτίλια που, ανά πάσα στιγμή, προκαλούν εκρήξεις παρασέρνοντας στην καταστροφή το κόσμο της εξουσίας.

Εδώ μέσα, σε αυτή την σελίδα, μα και όπου αλλού, με το ίδιο επώνυμο, είμαστε άνθρωποι από κάθε γωνιά του πλανήτη. Με διαφορετικές κουλτούρες,γλώσσα, ήθη, θρησκείες, άθεοι, στρέιτ, γκέι, κλπ.
Ας βαδίσουμε αποδεχόμενοι την διαφορετικότητα, χωρίς προγονολατρείες και χωρίς να επιβάλουμε με λεκτική βια τα δικά μας πιστεύω και αυτά που νομίζουμε ή ευελπιστούμε και ως πραγματικότητα των άλλων.
Η σελίδα δημιουργήθηκε για μια αναζήτηση ανθρώπων με το ίδιο όνομα, για ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και πολιτισμού, για μια διερεύνηση της καταγωγής χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς λεκτικές κορόνες, χωρίς ανάγκη ανάδειξης ψεύτικων ηρώων.



Κωνσταντίνος Καναβός [Φλεβρης 2015]